Uczestnicy szkoleń z zakresu projektowania CAD/CAM z wykorzystaniem Siemens NX to często osoby pracujące w przemyśle. Oznacza to, że muszą sobie radzić ze sporym spektrum problemów praktycznych, które mogą występować w pracy z oprogramowaniem. Projektant to bardzo odpowiedzialne stanowisko, od którego zależy późniejsze powodzenie procesu produkcyjnego i sukces lub porażka produktu na rynku. Postanowiliśmy więc dowiedzieć się, jakie są najpopularniejsze problemy i zadania, z którymi na co dzień mierzą się konstruktorzy.

Agnieszka Hyla: Czy podczas szkoleń zdarza się omawiać problemy praktyczne kursantów?

Łukasz Grabowski: Jak najbardziej. Często się zdarza, że na szkoleniu kursanci pokazują zadania czy czynności, z którymi mają problem w firmie. Zazwyczaj rozmawiamy o tym dużo podczas szkoleń zamkniętych, gdzie jest czas na rozwiązywanie takich kwestii. Jednak i podczas kursu otwartego zdarza się kursant z palącym problemem praktycznym, który rzeczywiście nie jest łatwy do rozwiązania. Wówczas, korzystając z doświadczenia mojego oraz uczestników kursu, rozwiązujemy zagadnienie wspólnie.

Podczas szkolenia modeluje się praktyczne urządzenia
Rys. 1. Podczas szkolenia modeluje się praktyczne urządzenia [1].

AH: O czym konkretnie zazwyczaj mowa? Jakie problemy powtarzają się w relacjach kursantów?

ŁG: Często są to problemy z projektowaniem modeli powierzchniowych. Występują także problemy natury znajomości NXa – kursant nie zna odpowiednich funkcji i nie wie, jak coś zaimplementować. Dobrym przykładem jest też sytuacja, kiedy kursant otrzymał pewien model od klienta. Model jest niedokładny, nie da się go więc ani modyfikować, ani tym bardziej wykorzystać. W obrębie modelu pojawia się np. niezamknięta bryła lub niestykające się krawędzie. Wówczas mamy do czynienia z wadliwymi powierzchniami. Mogą one przecinać się, nachodzić na siebie. Przez to nie uzyskujemy objętości modelu, nie da się wykonać obliczeń. Model jest bezużyteczny i wymaga naprawy. Musi to zrobić użytkownik oprogramowania, czyli nasz kursant. Niestety, nie potrafi, ponieważ ma za mało doświadczenia. Każdorazowo staram się wytłumaczyć naturę problemu oraz to, jak powinien zostać rozwiązany. Brak umiejętności analizy modelu, wyciągania wniosków z istniejącego modelu i naprawienia modelu – to bardzo często spotykane problemy w przemyśle. Zdarza się to wszędzie, ponieważ popełnienie takiego błędu jest bardzo łatwe. Trzeba posiadać ogromne doświadczenie, aby unikać takich problemów, a tym bardziej potrafić je naprawiać.

Rys. 2. Podczas i po szkoleniu najistotniejsze są intensywne ćwiczenia [2].

AH: Czy szkolenie w jakiś sposób przygotowuje kursantów na takie sytuacje?

ŁG: Oczywiście, podczas kursu realizujemy szereg ćwiczeń, które mają pokazać, co jest w projektowaniu najistotniejsze, jak ważna jest dokładność, jak unikać popełniania błędów, a także jak znajdować błędy w już istniejących modelach.

AH: Czy mógłby Pan podać przykład takich zadań?

ŁG: W NXie jest ogromna liczba narzędzi, funkcji czy też cech – bo tak to się w oprogramowaniu nazywa. Aby wykonać pojedynczy model zazwyczaj korzystamy z kilku różnych narzędzi. Podczas szkolenia zawsze wykonujemy na przykład model lampki do pracy przy biurku. Zadaniem kursantów jest wykonanie modelu od podstaw w oparciu o istniejące elementy jak np. śruby, sprężyny, żarówkę itp. Kursanci wykorzystując nabyte podczas kursu umiejętności wykonują model lampki, którą mogłaby zostać wyprodukowana w rzeczywistości. W zależności od poziomu zaawansowania użytkowników czas realizacji waha się od kilku godzin do nawet całego dnia. W przygotowaniu modelu należy wykorzystać określone narzędzia, jednak dopuszczam pewną dowolność. To ważne, aby kursant potrafił sam dobrać funkcje, których należy użyć podczas projektowania. Wykonane modele wspólnie analizujemy i porównujemy, aby wyłonić najkorzystniejsze cechy i podejścia do rozwiązania problemów, które występują podczas pracy. Taka burza mózgów bardzo pomaga w procesie uczenia się i zapamiętywania wiedzy.

Wykonujemy także model samochodu zabawki, zdalnie sterowanego. Projektujemy różnego rodzaju silniki, kółka krzesła obrotowego i inne detale wymagające dokładności i praktycznego podejścia. Elementy, które są wykonywane podczas szkolenia zawsze znajdują odzwierciedlenie w tym, z czym kursanci spotykają się podczas rzeczywistej pracy w przemyśle. Będą więc przygotowani na różne problemy i wyzwania, które ta praca ze sobą niesie.

Siemens NX szkolenia
Rys. 3. Siemens NX wykorzystywany jest przez wiele różnych branż, np. automotive, elektroniczną, energetyczną [3].

AH: Na co w szczególności zwraca Pan uwagę przyszłym projektantom?

ŁG: Na ćwiczenia. Uważam, że nie ma sukcesu bez praktyki i naprawdę wielu godzin ćwiczeń. Konstruktor musi wiedzieć, jak ocenić czas, który spędzi nad danym projektem. Musi znać podstawowe narzędzia, funkcje i cechy programu, aby nie musieć wyszukiwać ich samemu i tracić na to czasu. Powinien sprawnie odczytywać rysunek techniczny, aby nie musieć dopytywać się jego autora o detale projektowe. Musi być w stanie ocenić, czy rysunek, którym dysponuje jest kompletny czy nie. I przede wszystkim – wiedzieć, kiedy wstać od komputera. Do wbrew pozorom bardzo istotne, wiedzieć, kiedy potrzebuje się przerwy. Praca efektywna to praca zdrowa. Spędzanie całych dni przed ekranem komputera nie ma większego sensu. Warto więc od razu dzielić pracę na krótsze etapy, aby zachować odpowiedni balans i dać sobie czas na odpoczynek.

Rozmowa Agnieszki Hyli, konsultantki ds. optymalizacji produkcji z Łukaszem Grabowskim, trenerem EMT-Systems z zakresu Siemens PLM + TOP Inżynier

Źródła:

[1] GrabCad Community, https://grabcad.com/library/v6-engine-14, dostęp z dnia 12.11.2017

[2] EMT-Systems, Siemens NX CAD 1, https://emt-systems.pl/szkolenie-nx-cad-podstawy.html, dostęp z dnia 12.11.2017

[3] Klucz zaprojektowany z wykorzystaniem oprogramowania Siemens NX 11, https://community.plm.automation.siemens.com/t5/NX-Design-Knowledge-Base/NX-11-Convergent-Modeling-Use-Case-for-Using-Converted-Bitmap/ta-p/357636, dostęp z dnia 12.11.2017