Utrzymanie ruchu – TPM
Lista szkoleń:
TPM
Total Productivity Maintenance (dosł. Totalne Utrzymanie Ruchu) to jedno z ważniejszych narzędzi efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym. Zdefiniowane w latach 70. w Japonii doskonale sprawdza się w fabrykach na całym świecie zwiększając ich wydajność, polepszając jakość, redukując koszty, a w rezultacie zwiększając zyski. TPM opiera się na założeniu, że zaangażowanie wszystkich pracowników w budowanie systemu skutecznej prewencji, systematyczna redukcja strat poprzez rozwiązywanie problemów oraz standaryzacja są kluczem do osiągnięcia celu trzech zer: zero awarii, zero defektów i zero wypadków. TPM jest narzędziem stosowanym w takich przedsiębiorstwach jak Volvo, FIAT, Iveco, Mirelli, Unilever, PepsiCo, Wrigley czy Heineken.
Korzyści dla uczestników szkoleń z zakresu TPM:
- poznanie zasad jakie powinny być przestrzegane w strukturach utrzymania ruchu
- przygotowanie instrukcji obsługi dla poziomów utrzymania ruchu TPM1 oraz TPM2
- wypracowania sposobu gromadzenia danych do rejestrowania procedur i czynności związanych z utrzymaniem ruchu wg. strategii TPM
- budowa harmonogramu przeglądu maszyn i urządzeń w dziale utrzymania ruchu
Dlaczego warto z nami współpracować:
- działamy innowacyjne, skutecznie, elastycznie i szybko,
- stawiamy na jakość i praktyczne efekty, czego dowodem są pozytywne opinie uczestników szkoleń oraz ponowny wybór naszej firmy,
- cenimy sobie bardzo dobry klimat współpracy i wzajemne zaufanie,
- stawiamy na profesjonalne i kompetentne podejście do klienta,
- stosujemy systematyczny i zaawansowany monitoring naszych usług,
- jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie, uwagi i propozycje naszych Klientów,
- dysponujemy sprawdzoną, doświadczoną kadrą, stale podnoszącą swoje kwalifikacje,
- kładziemy duży nacisk na precyzyjne dostosowanie form szkoleń, metod ich przetwarzania oraz programów do potrzeb Klienta,
- budujemy długotrwałe więzi współpracy z naszymi Klientami oparte na wzajemnej satysfakcji.
Wiedza w pigułce
Utrzymanie ruchu maszyn i urządzeń
W zakresie utrzymania ruchu i urządzeń opracowane zostały różnorodne strategie. Wśród nich znajdują się zarówno proste, jak i złożone. Każda z nich ma swoje wady i zalety. Warto rozważyć ich charakterystykę, ponieważ to ona pozwala podjąć decyzję o wdrożeniu właściwej z nich. Niektóre bowiem wiążą się z wysokimi kosztami, które znacząco przewyższają straty. Czym w ogóle jest utrzymanie ruchu, jakie strategie są dostępne i która z nich będzie najlepsza? Najważniejsze informacje znajdują się poniżej.
Co to jest utrzymanie ruchu i na czym polega?
Utrzymanie ruchu jest ważnym obszarem działalności każdego przedsiębiorstwa produkcyjnego. To od utrzymania ruchu zależna jest jego wydajność, a w efekcie również rentowność. Dawniej, utrzymanie ruchu było kojarzone wyłącznie ze służbami odpowiedzialnymi za usuwanie awarii i usterek maszyn i całych linii produkcyjnych. Dopóki cały park maszynowy działał, interwencja utrzymania ruchu nie była konieczna. Obecnie, obszar ten został nieco inaczej zdefiniowany i utrzymanie ruchu rozpatruje się w dwóch aspektach. Z jednej strony są to działania, które mają na celu zapobieganie awariom. Z drugiej strony są to wszystkie te działania, które dotychczas służyły ich usuwaniu. Trudno bowiem oczekiwać od maszyn, że przez cały okres swojej żywotności będą działały bez zarzutu. Naturalnym elementem ich funkcjonowania są okresowe awarie. Trzeba jednak pamiętać, by w miarę możliwości im zapobiegać, a gdy jest to nieuniknione, reagować tak szybko jak tylko to możliwe, by zminimalizować zakres zniszczeń, a tym samym obniżyć koszty ewentualnej naprawy lub wymiany uszkodzonej części.
Jakie są strategie utrzymania ruchu
W zakresie strategii utrzymania ruchu obecnie dostępnych jest wiele różnych wariantów. Są to techniki korekcyjne, prewencyjne i złożone. W ramach technik złożonych wykorzystywane są podstawy i założenia technik prostych.
W grupie technik korekcyjnych dostępna jest stratega reakcyjna i predykcyjna. Techniki prewencyjne są zróżnicowane.
Dla pełnego zrozumienia istoty tego zagadnienia, poszczególnie strategie i techniki zostały poniżej opisane.
Reakcyjne utrzymanie ruchu
Reakcyjne utrzymanie ruchu to strategia, która dotychczas była najczęściej stosowana, ale z uwagi na jej wysokie koszty została w dużym stopniu wycofana. Reakcyjne utrzymanie ruchu opiera się na założeniu, że dopóki nic się nie dzieje, a maszyny pracują poprawnie, nie podejmuje się żadnych działań. W efekcie, czynności związane z reakcyjnym utrzymaniem ruchu wdrażało się dopiero na skutek jakiejś awarii bądź usterki. Niektóre powody zatrzymania nie są poważne. Urządzenie wystarczy przeczyścić lub nieznacznie zmodyfikować, by ponownie poprawnie funkcjonowało. Niekiedy jednak przyczyna zatrzymania bywa poważniejsza. Wówczas konieczne jest naprawienie uszkodzonej części, jej wymiana lub naprawienie/wymiana całego zespołu. Takie działanie powoduje, że koszty naprawy bywają naprawdę bardzo wysokie, a co za tym idzie, koszty produkcji również rosną.
Predykcyjne utrzymanie ruchu
Nieco inną strategią z grupy korekcyjnych jest predykcyjne utrzymanie ruchu. Opiera się ono na założeniu, że dopóki wszystkie maszyny działają sprawnie, dział utrzymania ruchu również nie podejmuje aktywności. Jednakże, gdy pojawiają się pierwsze przesłanki o zbliżającej się awarii (nieprawidłowe funkcjonowanie maszyn), wówczas działania są podejmowane natychmiast. W ramach tej strategii nie ma oczekiwania na awarię, ale podejmowane są próby jej zapobiegania. Jest to strategia jednak korekcyjna, ponieważ oczekuje się pierwszych sygnałów zaburzeń pracy maszyn i podejmuje działania naprawcze.
Metody korekcyjne można podzielić na natychmiastowe i odroczone. Natychmiastowe wymagają podjęcia działań od razu (np. strategia reakcyjna), natomiast odroczone powodują, że działania mogą być przesunięte w czasie (np. strategia predykcyjna, maszyna z oznakami awarii może jeszcze chwilę popracować).
Prewencyjne techniki utrzymania ruchu
Prewencyjne techniki utrzymania ruchu służą przede wszystkim zapobieganiu awariom i uszkodzeniom urządzeń. Podejmowane są prace systematyczne, np. przeglądy i inspekcje, które polegają na kontroli urządzenia i jego stanu technicznego. Jeżeli jakaś część wykazuje ślady nadmiernego zużycia, zostaje od razu wymieniona, zanim jeszcze zaczną się objawy nadchodzącej awarii czy urządzenie się faktycznie uszkodzi. Inspekcje przeprowadzane są regularnie, a odstęp czasowy między nimi zależny jest od rodzaju urządzenia i jego awaryjności. Takie inspekcje mogą się więc odbywać co kilka tygodni, co kilka miesięcy lub nawet co kilka lat. Wskaźnikiem do przeprowadzenia kontroli może być też liczba przepracowanych przez maszynę godzin lub wyprodukowanych produktów.
Należy przy tym brać również pod uwagę to, czy dana maszyna pracuje przez cały okres z jednakowym obciążeniem. Może być tak, że w jakimś sezonie pracuje ona znacznie więcej lub bardziej intensywnie. W takich okresach kontrole powinny być wzmożone, a ich częstotliwość zwiększona. Jeżeli wzrasta eksploatacja urządzenia, wówczas, naturalnie również wzrasta jego awaryjność, stąd konieczność częstszych kontroli.
Kontrola nie obejmuje wyłącznie przeglądu technicznego urządzenia. W trakcie jej trwania przeprowadzane są również czynności konserwacyjne. Urządzenie jest czyszczone, smarowane, ewentualnie usprawniane. Jeżeli jakaś część jest nadmiernie zużyta od razu zostaje zmieniona, bez oczekiwania na jej dalsze zużycie, które mogłoby doprowadzić do uszkodzenia.
Techniki złożone
Techniki złożone zakładają mieszanie technik prostych i takie projektowanie pracy służb utrzymania ruchu, by jednocześnie działać prewencyjnie i korekcyjnie. Dzięki temu maszyny są zabezpieczane przed uszkodzeniem, gdy jest ono nieuniknione zaś, działania podejmuje się niezwłocznie po zaobserwowaniu pierwszych nieprawidłowości lub natychmiast po wystąpieniu awarii maszyny. Wprowadzenie technik złożonych wymaga odpowiedniego szkolenia dla służb utrzymania ruchu. Trzeba przy tym pamiętać o precyzyjnym charakteryzowaniu poszczególnych technik podstawowych, które składają się na technikę złożoną.